Zuidwest-speldje als blijk van waardering
02/03/2023Maatschappelijke Raad Schiphol opgericht in bijzijn van minister Harbers
17/07/2023#GEDRAAGJE: lokaal bekende mannen staan op tegen straatintimidatie
Straatintimidatie. Helaas hebben veel vrouwen en mensen uit de queer-gemeenschap er dagelijks mee te maken. Daders zijn vaak (jonge) mannen. Daarom is de gemeente Den Haag een campagne tegen straatintimidatie gestart om mannen bewust te maken van dit probleem. En van wie kunnen ze dat beter horen dan van andere mannen? In een serie socialmediafilmpjes zeggen 8 Haagse mannen: #GEDRAAGJE.
In de filmpjes schudden lokaal bekende Haagse mannen afkeurend hun hoofd, onder wie burgemeester Jan van Zanen. Verder deden mee: beveiliger van De Paap Bonni May, Bright Nshuti van LITT Events, Leo Dommanschet van Leo’s Koffiehuis en ADO-praat, rapper Kevin Bright, wijkagent Fuad H, boulevardsteward Ilias Taouil en rapper/jongerenwerker Umit Colgecen.
Spuimarkttrap
De #GEDRAAGJE-campagne is een vervolg op de campagne tegen straatintimidatie die Lindblom vorig jaar ontwikkelde in samenwerking met Twiet Creative Marketing. Naast een socialmediavideo met de Haagse mannen (credits Renske Derkx) bestaat de campagne uit graffiti op hotspots, posters in horecagelegenheden en een opvallende eyecatcher op de verlichte trap in de Grote Marktstraat. Voor de aftrap maakte Pim Markering, bekend van de Den Haag FM Straatvraag, een video waarin hij aan Haagse mannen op straat vraagt hoe zij zouden reageren wanneer hun vrienden anderen lastigvallen op straat.
Jongerenpanels
De nieuwe insteek van de campagne is gebaseerd op de uitkomsten van twee jongerenpanels die Lindblom heeft georganiseerd. De centrale vraag was: hoe kunnen we dit onderwerp het beste onder de aandacht brengen en wie zouden we daarbij kunnen betrekken? Een belangrijke uitkomst was dat jongeren duidelijk aangaven dat de campagne vooral eenvoudig en helder moest zijn. Dus geen complexe of dubbelzinnige boodschappen en symboliek, maar direct en duidelijk, zodat de inhoud voor iedereen gemakkelijk te begrijpen is. Mede door de input van de jongeren is gekozen voor het ‘nee’ schudden en de inzet van lokaal bekende mannen die aansprekend zijn voor de doelgroep.