Voorschoolse Educatie
Gratis voorschool voor Haagse jonge kinderen
Promotievideo met Turkse ondertiteling
In Den Haag begint meer dan de helft van de kinderen aan de basisschool met een taal- en/of gedragsachterstand. Om dit aan te pakken kunnen alle kinderen die dat nodig hebben gratis naar de voorschool. Samen met Twiet Creative Marketing ontwikkelde Lindblom de campagne Vraagjufmina, een initiatief van de gemeente Den Haag in samenwerking met de Haagse kinderopvangorganisaties.
Onderzoek wijst uit dat kinderen die tijd doorbrengen op de voorschool (2,5-4 jaar) een betere start hebben op de basisschool. Er is extra tijd en aandacht voor onder andere spelen met cijfers en taal en zelfstandigheid.
Kansengelijkheid
Kinderen met een risico op achterstanden kunnen sinds 2024 gratis naar de voorschool. De gemeente wil dat voorschoolse educatie een publieke voorziening wordt, en dat alle kinderen die dat nodig hebben vanaf 2,5 jaar daar terecht kunnen. Alleen zo kunnen alle kinderen met gelijke kansen aan de basisschool beginnen.
Peuterconsulenten
Speciale peuterconsulenten informeren ouders en helpen bij het vinden van een geschikte plek voor het kind. Door de wijken in te gaan en het gesprek met ouders op te zoeken, worden de peuterconsulenten een vertrouwd gezicht voor bewoners.
Open Dag van de Voorschool
Belangrijk instrument om ouders kennis te laten maken met de voorschool is een Open Dag. In 2024 vonden twee Open Dagen plaats, onder andere met prinses Laurentien die voor deze speciale gelegenheid een kinderboek kwam voorlezen. En tijdens de open dag in september verzorgde de wethouder van Onderwijs Hilbert Bredemeijer de feestelijke start door samen met de kinderen en de Haagse influencer Nandita Ramlakhan van The Spiced Chickpea hapjes met een gezonde twist te maken.
Campagne
In 2022 werd de campagne Vraagjufmina gelanceerd, bedoeld als online peuterconsulent om ouders wegwijs te maken en vragen rondom peuteropvang te beantwoorden.