Makers van jeugdliteratuur vragen minister om regie te nemen bij leenrechtvergoedingen
13/07/2021Braille op De Pier: Het uitzicht voor iedereen!
25/03/2022Wist je dat één op de vijf Hagenaars een lichamelijke of verstandelijke beperking heeft? Een groot deel hiervan ondervindt vaak problemen met de toegankelijkheid van gebouwen, diensten, activiteiten, etc. De gemeente Den Haag vindt het belangrijk dat iedereen in de stad kan meedoen. Daarom startte op 20 september de bewustwordingscampagne ‘Allemaal verschillend. Allemaal Haags.’ Hagenaars met een beperking zijn het gezicht van de campagne. Onder het motto ‘Goed voorbeeld doet goed volgen’ laten zij goede voorbeelden zien op het gebied van toegankelijkheid in de stad. In samenwerking met Bureau Visueel en de gemeente Den Haag ontwikkelde Lindblom deze campagne die t/m 2022 loopt.
Lancering met wethouder Parbhudayal
Tijdens de lancering onthulde coördinerend wethouder toegankelijkheid, Kavita Parbhudayal, samen met ervaringsdeskundigen en ondernemers (die meewerkten aan de campagne) de feestelijke blow up posters waar zij zelf op staan. De lancering vond plaats bij het strandrestaurant de Waterreus.
Wethouder Parbhudayal: ‘Den Haag biedt een zeer breed aanbod van toegankelijke sport-, spel- en culturele activiteiten. Een mooi voorbeeld zijn de speeltuinen waar kinderen met én zonder beperking samen kunnen spelen. Of de mobilitheek, waar je sporthulpmiddelen kunt lenen. Den Haag is goed op weg, maar er kan nog veel meer. En iedereen kan daar een steentje aan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan een menukaart in braille, of zorgen dat je fiets of scooter de stoep niet blokkeert voor mensen met een scootmobiel of kinderwagen.’
#AllemaalHaags
In de aanloop naar de Week van de Toegankelijkheid (4-8 oktober) start de bewustwordingscampagne met vier Hagenaars met een beperking in de hoofdrol. Zij laten zien waar zij zich in de stad welkom voelen. Zij laten ook zien dat iedereen verschillend is, maar wel allemaal Haags. Op allemaalhaags.nl staan goede voorbeelden en tips om samen (inwoners, bedrijven, winkels, scholen, horeca en openbaar vervoer) werk te maken van een stad zonder fysieke, sociale en digitale drempels.
Raad het gebaar
Onderdelen van de campagne zijn een vlogestafette met goede Haagse voorbeelden en opvallende bewustwordingsacties rond speciale dagen. Zo kan op de Dag van de Gebarentaal (23/9) het winkelend publiek in de Grote Marktstraat meedoen aan ‘raad het gebaar’. Met deze acties willen we inwoners, bedrijven, winkels, scholen horeca, openbaar vervoer etc. bewuster maken van ieders eigen rol in het toegankelijk houden of maken van de stad.
Volg ‘Allemaal Verschillend. Allemaal Haags.’ via Facebook en Instagram.