Influencers waarschuwen voor risico’s huwelijksdwang en achterlating in het buitenland
18/07/2022Zelf een zorgrobot of heupairbag uitproberen
05/01/2023STIVA, de stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie, is al vier decennia het orgaan voor zelfregulering van de alcoholsector. Ter gelegenheid van haar veertigjarig bestaan organiseerde STIVA een mini-symposium over historie, actualiteit en toekomst van verantwoorde alcoholconsumptie in Nederland. Locatie: The Hague Conference Center, direct naast het tijdelijke Tweede Kamergebouw.
Interactief programma
In het middagprogramma kwamen de belangrijkste mijlpalen van de afgelopen decennia aan bod. Onder leiding van dagvoorzitter Bas van Werven (BNR Nieuwsradio) werd gesproken over actuele thema’s op het gebied van verantwoorde alcoholconsumptie en keken we vooruit naar de uitdagingen voor de komende jaren. Dit werd gedaan doormiddel van interviews, demo’s en een paneldiscussie met politici, deskundigen en STIVA-vertegenwoordigers. Na de opening door STIVA-voorzitter Arno Rutte ging Rob Stomphorst (Veilig Verkeer Nederland) in op het succes van de BOB-campagne(s) die samen met STIVA zijn ontwikkeld. Janine de Ridder en Sanne Louw van KiKiD Booze vertelden over educatieve sessies waarin ze in gesprek gaan met jongeren over alcoholmisbruik en influencer Défano Holwijn ging met SITVA-directeur Peter de Wolf in gesprek over hoe de alcoholindustrie haar producten op een verantwoorde manier kan promoten. Gasten konden met hun smartphone reageren op stellingen en interactief deelnemen aan het programma.
Onderzoek: Alcoholreclame op sociale media en leeftijdscontrole door flitsbezorgers vragen om aandacht
Ook liet STIVA onderzoek doen naar manieren waarop alcoholmisbruik onder jongeren tegengegaan kan worden. Hieruit bleek dat 60% van de Nederlanders denkt dat alcoholmisbruik onder jongeren niet daalt wanneer leeftijdscontrole door flits- en pakketbezorgers niet op orde is. Met name de snelle opmars van flitsbezorgdiensten brengt problemen met zich mee. Ook bleek dat regulering van alcoholmarketing op sociale media, en dan voornamelijk op TikTok, erg lastig is. 57% vindt dat alcoholmerken er zelf voor moeten zorgen dat (sluik)reclame voor hun merken niet op TikTok belandt. STIVA kondigde eerder juridische stappen aan tegen TikTok-accounts die weigerden om content te verwijderen waarin het leek alsof zij reclame maakten voor alcoholmerken. De middag werd afgesloten met een paneldiscussie waarin Kamerleden Rudmer Heerema (VVD) en Mirjam Bikker (ChristenUnie), Hans Böhm (directeur Heineken Nederland) en Arno Rutte reageerden op de onderzoeksresultaten.
Geïnteresseerd?
Organiseer je zelf een conferentie, symposium of een kleiner evenement en heb je hierbij ondersteuning nodig? Of wil je de publiciteit zoeken of jouw verhaal vertellen in de vorm van creatieve (social media) content? Neem dan vrijblijvend contact met ons op: diana.kleinjans@lindblom.nl of bel 0621895366.